Find svar på alle dine spørgsmål til SIM-kortet

Bestil og aktiver nyt SIM-kort

Hvis du har behov for at bestille et nyt SIM-kort, skal du ringe til kundeservice på 77 34 18 18, så hjælper vi dig med at bestille et nyt.

Hvis du har bestilt et nyt SIM-kort (f.eks. i forbindelse med at du har mistet din telefon), skal du aktivere dit nye SIM-kort. Dette gør du ved at ringe til kundeservice på 77 34 18 18. 

Når SIM-kortet er aktiveret, skal du benytte den nye PIN-kode, som du har modtaget på e-mail fra os.

Hvis du har købt et nyt abonnement hos os, skal du ikke aktivere dit SIM-kort. Så er SIM-kortet aktivt fra den dato du har fået besked om i din mail fra os. Har du bestilt et helt nyt nummer er SIM-kortet allerede aktivt når du modtager det.

Hvis du har bestilt et nyt nummer hos os, virker dit SIM-kort, når du modtager det med posten.

Hvis du har flyttet dit nummer over til os, virker dit SIM-kort den dag, der er oplyst i e-mailen, som vi har sendt til dig.

Hvis du fra dit tidligere teleselskab har en binding på dit abonnement, skal du være opmærksom på, at SIM-kortet først virker, når bindingsperioden er ovre.

Hvis du skifter dit SIM-kort før den dato, vi har oplyst dig om, vil du ikke kunne bruge din telefon, da SIM-kortet ikke er aktiveret endnu. Du kan stadig tænde din telefon, men du kan ikke benytte data, ringe eller sende SMS'er. 

Hvis du forsøger at ringe, vil du blot få en besked om, at der ikke er fundet et netværk. 

Du kan altid sætte dit gamle SIM-kort i telefonen igen indtil den dato du skal skifte til dukaTALE.

Hvis ikke du får skiftet dit SIM-kort, vil du ikke kunne modtage opkald, SMS'er og i det hele taget bruge din telefon, da dit gamle SIM-kort ikke virker længere. Så skynd dig at få sat dit nye SIM-kort i telefonen.

Der kan være flere årsager.

  • Har du et fysisk SIM-kort, så sørg for at SIM-kortet vender rigtigt. Hvis SIM-kortet vender rigtigt, men stadig ikke virker, så er kortet sandsynligvis defekt.

  • Dit nummer er endnu ikke flyttet til Duka. Vi har sendt en SMS med din dato for flytning af dit nummer.

  • Du har et eSIM som ikke er blevet aktiveret korrekt. Kontakt kundeservice for yderligere hjælp.

Hvis dit SIM-kort stadig ikke virker, så er du velkommen til at kontakte vores kundeservice, så hjælper vi dig videre.

PIN- og PUK-koder

En PIN-kode er en kode til dit SIM-kort. Den er til som en sikkerhed, så andre ikke kan benytte dit SIM-kort, hvis du skulle miste din telefon. Du har modtaget din PIN-kode i en e-mail med emnet "Aktiver dit nye SIM-kort".

Hvis du ikke har ændret PIN-koden, kan du kontakte kundeservice og få mailen med koderne tilsendt igen. Du kan også finde din PIN-kode på Mit Duka

Du skal indtaste PIN-koden som en sikkerhed, så alle ikke bare kan bruge dit SIM-kort.

Ja, du kan sagtens skifte din PIN-kode. Det kan du gøre, når du har indtastet den PIN-kode, du har fået automatisk tildelt, og dermed låst SIM-kortet op. Herefter skal du ændre PIN-koden inde i indstillinger på din telefon.

Obs. Ændrer du din PIN-kode til din egen, så kan du ikke længere se den på Mit Duka eller via vores kundeservice.

Ja, du kan godt fjerne din PIN-kode til dit SIM-kort, hvis du ønsker det. Dette gør du under indstillinger på din telefon. 

Du kan til enhver tid slå PIN-koden på SIM-kortet til igen eller ændre den. 

Vær opmærksom på, at PIN-koden er en ekstra sikkerhed, og dette fjerner du ved at slå PIN-koden fra. 

Du har modtaget en e-mail fra os med din PIN og PUK-kode med overskriften "Aktiver dit nye SIM-kort". Har du ikke mailen, kan du altid finde din PIN- og PUK-kode på Mit Duka.

Se PIN- og PUK-kode på Mit Duka

Bemærk, at hvis du taster din PIN-kode forkert 3 gange, skal du benytte din PUK-kode for at låse SIM-kortet op.

Ja, det kan du godt. Du kan ringe til vores kundeservice, så sidder vi klar til at hjælpe dig.

Du kan også finde din PIN- og PUK-kode på Mit Duka.

En PUK-kode er en kode, som du skal benytte, hvis du 3 gange indtaster en forkert PIN-kode. Så skal du benytte din PUK-kode for at låse SIM-kortet op.

Bemærk, at hvis du taster din PUK-kode forkert 10 gange spærres dit SIM-kort, og du skal have et nyt.

SIM-kortet

Ja , det kan du sagtens.

Hvis du fornyelig har skiftet din gamle mobil ud med en ny, så skal du muligvis bruge et SIM-kort i en anden størrelse, end du plejer. Hvis du skal bruge et mindre SIM-kort, så skal det prikkes ud af dit nuværende kort. Skal du bruge et større SIM-kort, skal du have fat i en SIM-kort adapter. Du kan også ringe til os på tlf. 77 34 18 18 og få tilsendt et nyt 3-i-1 SIM-kort som indeholder alle størrelser SIM-kort.

Vi har lavet en række guides til hvordan man skifter SIM-kortet i de mest almindelige telefoner. Disse guides kan du finde her: Guide til at skifte dit SIM-kort

Du kan altid ringe til kundeservice på 77 34 18 18, så vil vi forsøge at hjælpe efter bedste evne, og guide dig, så du kan få skiftet dit SIM-kort.

Har du bestilt et fysisk SIM-kort sendes det til den adresse du er registreret på i folkeregisteret. Det bliver sendt med DAO og leveres inden for 3-5 hverdage.

SIM-kortnummeret står på selve SIM-kortet. Et dansk SIM-kortnummer starter altid med 8945, og er enten 11, 19 eller 20 cifre.

Du kan også finde SIM-kortnummeret i mailen fra os med din PIN-kode "Aktiver dit nye SIM-kort", som du modtog fra os, da du købte dit abonnement. Du kan også finde det på Mit Duka.

På de fleste mobiler er det også muligt at finde SIM-kortnummeret, som kaldes et ICCID nummer, under "Indstillinger" på telefonen.

På en Iphone finder du det således:

  1. Naviger til "indstillinger" på telefonen.
  2. Rul ned indtil du finder "generelt" og tryk på den.
  3. Find og tryk på "om".
  4. Find "ICCID". Nummeret som står udfor her, vil være dit SIM-kortnummer.

Du er også altid velkommen til at kontakte kundeservice på 77 34 18 18, som kan hjælpe dig med nummeret.

ICCID nummeret er SIM-kortnummeret og skal bl.a. bruges, når du skal flytte dit nummer fra et andet selskab.

SIM-kort størrelser

Der findes tre størrelser SIM-kort: Nano-, Micro- og Standard SIM-kort. Vores SIM-kort er et 3-i-1 SIM-kort, som kan klikkes ud i præcis den størrelse som passer i din telefon.

Når du skal skifte SIM-kort og tager dit gamle SIM-kort ud af din telefon kan du se hvilken størrelse det har. Herefter kan du klikke den størrelse ud du skal bruge og sætte i din telefon.

Du skifter dit SIM-kort ved at åbne ind til hvor dit gamle SIM-kort sidder. Det er forskelligt fra telefon til telefon, men de fleste nyere telefoner har en SIM-skuffe i siden, som kan åbnes med en SIM-nål.

Når SIM-skuffen er åbnet, kan du tage det gamle SIM-kort ud og lægge det nye SIM-kort i, efter det er trykket ud i den passende størrelse.

Hvis du ikke skal bruge en SIM-nål til at skifte dit SIM-kort, er det formentlig fordi, at din telefon har SIM-kortet siddende inde bag bagklappen af telefonen. Derfor skal du tage bagklappen af, og muligvis have batteriet ud, for at kunne skifte SIM-kortet. Hvordan du præcist skal gøre, afhænger af din telefontype.

Se mere i vores guide til skift af SIM-kort her.

Hvis du er i tvivl, så er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på 77 34 18 18, så vil vi gøre det bedste for at hjælpe dig.

Ja, du kan godt ændre det, selvom du har klikket en forkert størrelse ud.

Vores SIM-kort kommer i tre størrelser, som kan samles og skilles ad alt efter, hvilken størrelse der passer til din telefon. Hvis du er kommet til at klikke en for lille størrelse ud af kortet, kan du sagtens samle dem igen. Du skal blot lægge kortene sammen og give dem et lille tryk, så de sidder fast i hinanden igen.

eSIM

eSIM er et elektronisk SIM-kort og står for ”embedded-SIM”. Et eSIM fungerer på samme måde som et fysisk SIM-kort.

Med et eSIM kan du komme i gang med dit nye abonnement på få minutter – så skal du ikke vente på det fysiske SIM-kort kommer med posten.

Et eSIM kan kombineres med et fysisk SIM-kort, så du har flere telefonnumre på samme telefon. Nogle telefoner kan have helt op til 5 eSIM aktiveret på én telefon. Så kan du både have dit privat- og firmanummer på samme telefon. 

Når du bestiller et dukaTALE mobilabonnement, kan du selv vælge om du ønsker eSIM eller fysisk SIM-kort. Har du allerede et dukaTALE mobilabonnement, så kan du skifte dit fysiske SIM-kort ud med et eSIM ved at bestille et eSIM på Mit Duka

Når du skal aktivere dit eSIM skal du have din mobiltelefon, hvor dit eSIM skal aktiveres på, samt en anden enhed. Den anden enhed kan være din tablet eller computer, hvor du kan tilgå din QR-kode til dit eSIM.

Sådan aktiverer du:

  • Find den tilsendte e-mail på din anden enhed eller log på Mit Duka.
  • Tag din mobiltelefon og tjek at den er på WiFi
  • Scan QR-koden med dit kamera på din mobiltelefon
  • Følg instruktionerne på din mobiltelefon

Har du brug for hjælp til at aktivere dit eSIM kan du altid ringe til os på tlf. 77341818.

Er du usikker på om din telefon understøtter eSIM, så kan du indtaste *#06# der, hvor du indtaster et nummer, hvis du skal ringe. Hvis der kommer et EID-nummer frem på din telefon, så kan du bruge eSIM.

Ja, du kan bruge dit eSIM i udlandet præcis som i Danmark.

Virker dit eSIM ikke efter du har installeret det på din telefon, så er der nogle forskellige ting du kan prøve.

  1. Vent 5 minutter og genstart derefter din telefon. Installationen kan nogle gang tage nogle minutter, så du skal nogle gange vente et par minutter ekstra.
  2. Havde du et fysisk SIM-kort i telefonen på det samme nummer tidligere, så tag SIM-kortet ud og genstart telefonen.
  3. Gå til SIM indstillingerne på din telefon (oftest under Netværk/Forbindelser) og tjek, at din nye eSIM profil er sat til at være i brug.
  4. Nulstil netværksindstillingerne på din telefon.
  5. Tjek, at der ikke er tyverispærring på dit nummer

Oplever du stadig problemer efter at have prøvet ovenstående punkter, så anbefaler vi, at du tager fat i vores kundeservice på tlf. 77341818.

Du kan ikke altid overføre dit eSIM til din nye telefon. Du skal derfor bestille et nyt eSIM på Mit Duka eller via vores kundeservice. Du får tilsendt dit nye eSIM på hverdage mellem kl. 09-16. Du kan med fordel bestille et nyt eSIM i god tid, så du er sikker på at have dit nye eSIM klar til aktivering når du sætter din nye telefon op.

Gælder fra iPhone XS og nyere modeller.

Du har to muligheder for at aktivere dit nye eSIM.

Scan QR-kode med din telefons kamera

Du kan vælge at scanne den tilsendte QR-kode med dit kamera på den telefon, hvor dit eSIM skal aktiveres på. Tryk herefter på linket der kommer frem og følg guiden på din telefon.

Tilføj dit eSIM manuelt på din telefon

  1. Gå til Indstillinger på din telefon
  2. Gå til Mobilnetværk
  3. Tryk på Tilføj eSIM
  4. Vælg Brug QR-kode
  5. Scan QR-koden du har modtaget og følg herefter instruktionerne på din telefon.

Du kan finde en mere detaljeret guide her.

Her er eksemplet fra en Samsung Galaxy S21

Du har to muligheder for at aktivere dit nye eSIM.

Scan QR-kode med din telefons kamera

Du kan vælge at scanne den tilsendte QR-kode med dit kamera på den telefon, hvor dit eSIM skal aktiveres på. Tryk herefter på linket der kommer frem og følg guiden på din telefon.

Tilføj dit eSIM manuelt på din telefon

  1. Gå til indstillinger på din telefon
  2. Find SIM-kort indstillingerne. De kan ligge under punktet ’Forbindelse’
  3. Du skal her finde punktet der omhandler SIM-kort. Det kan f.eks. hedde ’Administration af SIM-kort’ eller ’SIM-administrator’.
  4. Vælg ’Tilføj eSIM’
  5. Vælg ’Scan QR-kode’
  6. Åben din e-mail fra Duka med din QR-kode til dit nye eSIM og scan den med din telefon.
  7. Følg herefter guiden på din telefon for at aktivere dit eSIM.

Du kan finde en mere detaljeret guide her.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Så er du velkommen til at ringe til os på 77 34 18 18.

Vi sidder klar alle hverdage kl. 09-20 og lørdage kl. 09-15.